"Dubaj. Prawdziwe oblicze" Jacek Pałkiewicz


"Zawsze podróżowałem, aby żyć, i żyłem, aby podróżować". Tymi słowami rozpoczyna się książka Jacka Pałkiewicza. Proste zdanie, które schwytało mnie za serce i podpowiedziało, że ta lektura będzie naprawdę wciągająca. Nie pomyliłam się.


Kiedy myślisz "Dubaj" - co pojawia się w Twojej głowa? Ja natychmiast widzę przepych, najwyższe budynki świata, gorące temperatury, bogactwo, szczęście... po prostu życie jak w bajce. Jednak codzienność w tym mieście niekoniecznie wygląda tak, jak próbują nam to sprzedać marketingowcy. Jacek Pałkiewicz, obnaża te twarze Dubaju, które na co dzień są skrupulatnie ukrywane. 

Pałkiewicz, znany reporter, eksplorator i odkrywca, postanowił udać się do najbardziej błyszczącego miasta świata, by bez skrupułów obalić mit o doskonałości tego miejsca i pokazać Dubaj od nieznanej dotąd strony. Jak to często bywa, za kulisami piękna, błyskotek i przepychu kryje się również drugie oblicze... oblicze brudne, niebezpieczne i brzydkie. Po lekturze tej książki nie sposób nie zgodzić się ze słowami jednej z moich ulubionych postaci:

"Dubaj to skrzący blaskiem diament. Tyle że z licznymi wadami." Beata Tyszkiewicz



Mogę na pewno pochwalić język, jakim napisano książkę. Autor pisze w sposób bardzo przystępny, bez zbędnych "kwiecistości", jak na reportera przystało. Lekturę czyta się lekko, szybko i przyjemnie. Jacek nie opisuje wszystkiego szczegółowo, a skupia się na tych elementach, które są dla czytelnika fascynujące albo kontrowersyjne. Trudno się od tej książki oderwać. To dobra pozycja dla osób, które chcą jak to się mówi "liznąć" Dubaju :)

Dubaju osobiście jeszcze nie odwiedziłam. Jeszcze, bo kiedyś chciałabym się tam udać, by wyrobić sobie własną opinię o tym miejscu. Jestem ciekawa, czy naprawdę wygląda to tak, jak opisał Pałkiewicz czy może jest to jego mocno subiektywna opinia, przerysowana? 


Po książkę sięgnęłam, ponieważ jestem wielką fanką dzieł Ryszarda Kapuścińskiego. "Podróże z Herodotem" pochłonęłam w jeden wieczór i czułam się, jakbym razem z autorem przemierzała kontynenty. To samo uczucie towarzyszyło mi podczas lektury tej książki, dlatego będę gorąco polecała ją każdemu, kto lubi sięgnąć po powieść autobiograficzną, reporterską i pełną ciekawostek społecznych i kulturowych.

Ocena: 7/10

Tytuł: Dubaj. Prawdziwe oblicze.
Autor: Jacek Pałkiewicz
Wydawnictwo: ZYSK I S-KA WYDAWNICTWO



Udostępnij ten post

1 komentarz :