5 kroków do zdrowego odżywiania


Porad jak zdrowo jeść jest tyle, ilu dietetyków. Każdy z nas powinien wybrać te sposoby, które są dla niego najlepsze. Zobacz, jakich zasad ja przestrzegam w codziennej diecie.

Ja dzielę się z Wami tymi sposobami na zdrowe żywienie, które stosuję regularnie i każdego dnia. U mnie sprawdzają się idealnie, choć do niektórych musiałam dojrzeć wiekowo lub po prostu się przyzwyczaić. O, kiedyś nienawidziłam surówek, a dzisiaj zajadam się nimi, jak szalona! No dobra, ale do rzeczy.

1. Prawie nie używam soli
Kiedyś soliłam na potęgę - inaczej potrawy nie miały dla mnie żadnego smaku. Wiadomo, że jedzenie kompletnie nie solone jest niesmaczne i mdłe, dlatego nie oszukuję ani siebie ani Was, że jej nie używam. Staram się jednak ograniczać ją do absolutnego minimum oraz stosować tą "dietetycznej" - o obniżonej zawartości sodu. Jest niestety zdecydowanie mniej słona, ale zarazem zdrowsza. Kosztowało mnie to bardzo dużo wysiłku i zmiany przyzwyczajeń, ponieważ na początku miałam wrażenie, że ciągle jem bezpłciowe mamałygi. Przemówił do mnie fakt, że mniejsza ilość soli w kuchni wpływa na lepsze samopoczucie. Na przykład nie zatrzymujesz wody w organizmie, co na przykład dla mnie jest niezwykle ważne.

2. Piję wodę z cytrusami
Ostatnio na dziesiątkach blogów wyczytałam, że ich właściciele rozpoczynają kurację wodą z cytryną. Początek wiosny jest idealnym momentem na zmianę nawyków żywieniowych na zdrowsze, więc popieram, trzymam kciuki i sama zabieram się za siebie! Wstyd się przyznać, ale regularnie zapominam o tym prostym, a niezwykle skutecznym sposobie na lepsze samopoczucie przez cały dzień. A to nie ma w domu cytryny, a to wypiję cztery kawy i nagle wybija godzina 22:00. Ogólnie jestem jedną z tych osób, które w ciągu doby mogą w ogóle nie pić i nie odczuwają takiej potrzeby, więc jest mi trudniej. Pomocna jest aplikacja na Adroida Water Your Body, która regularnie przypomina mi o wypiciu szklanki.

3. Postawiłam na pierś kurczaka w papirusie
Popularne są teraz "Pomysły na.. soczystą pierś kurczaka". Są smaczne, szybkie w przygotowaniu i niedrogie, a co więcej uchodzą za zdrowe. Cóż, ja postanowiłam stuningować ten pomysł i pierś kurczaka (albo indyka) przyprawiam po swojemu bez użycia oleju (którym nasączony jest papirus), a następnie zawijam ją w papier do pieczenia. Efekt jest taki, że smak mam ten sam, ale tym razem pierś faktycznie jest robiona bez tłuszczu.

4. Zachowuję propocje: dużo warzyw, mało owoców
Zazwyczaj warzywa zestawiane są w tym punkcie na równi z owocami, co jest błędem. O ile tych pierwszych faktycznie powinniśmy jeść jak najwięcej - są zdrowe i niskokaloryczne, o tyle te drugie zawierają naprawdę dużo cukrów. Przyjmuje się, że jedno jabłko jest już osobnym posiłkiem. W ciągu doby staram się zjeść jedną, maksymalnie dwie porcje owoców, ale nie więcej. Wliczają się w to również smoothies robione w domu ze świeżych owoców. Okay, przyznaję. Kiedy mam straszną ochotę na czekoladę to zjadam dodatkowego banana, ale z dwojga złego lepiej w tę stronę, nie?


Świeżo wyciskany sok z pomarańczy to najlepszy pomysł na śniadanie.


A oto koktajl z warzyw - głównym składnikiem jest jarmuż. Pychota!

5. Nie podjadam
To jest ostatni, ale najważniejszy punkt - nie podjadać. Zdrowe odżywianie wyklucza nieustanne spacery do lodówki, które zazwyczaj kończą się złapaniem za jakąś przekąskę - kabanosa, plasterek sera albo jogurcik. Te posiłki też się liczą, nie znikają w eterze. :) Warto więc ustalić sobie 5-6 momentów w ciągu dnia, gdy celebrujesz swoje posiłki i kontrolować, by pomiędzy nimi nie sprawdzać, czy światełko w lodówce gaśnie przy otwieraniu.


Masz swoje sprawdzone sposoby na zdrowe odżywianie?

Udostępnij ten post